«زمزمه‌های چرنوبیل» نویسنده نوبلیست از روسی ترجمه شد

10 دی 1396, 12:00 ق ظ نوشته شده توسط 
منتشر شده در آخرین اخبار
خواندن 34359 بار آخرین بار تغییر یافته یکشنبه, 10 دی 1396 09:47

شهرام همت‌زاده از انتشار ترجمه کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» سوتلانا الکسیویچ از روسی به فارسی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» اثر سوتلانا الکسیویچ نویسنده برنده نوبل با ترجمه شهرام همت‌زاده از سوی نشر کتاب نیستان منتشر شد.

همت‌زاده مدیر گروه زبان روسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس از ترجمه این کتاب از زبان روسی به فارسی خبر داد و گفت: ترجمه این کتاب حدود 4 ماه زمان برد ولی از آنجا که نمی‌خواستیم بدون اجازه ناشر روسی کتاب را منتشر کنیم درگیر خرید حق انتشار آن بودیم.

وی افزود: پیش از این از این کتاب دو ترجمه دیگر نیز روانه بازار کتاب شده بود و هردوی آنها را دیده بودم که بخشی از آنها دارای اشتباهات ترجمه‌ای و بعضا حذفیات داشت که البته همیشه مقصر مترجم نیست زیرا چون این کتاب‌ها یک مرتبه به انگلیسی ترجمه شده و بعد به فارسی برگردانده می‌‌شود و همین ممکن است سبب شود که این نواقص ایجاد شود.

زمزمه‌های چرنوبیل

مدیر گروه زبان روسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مثلا ترجمه عنوان کتاب از روسی می‌شود «دعای چرنوبیل» که به نوعی دعای مربوط به آن منطقه است ولی در ترجمه انگلیسی «Voices from Chernobyl» صداهایی از چرنوبیل ترجمه شده است. از این رو عبارت کتاب را «زمزمه‌های چرنوبیل» انتخاب کردم که به معنای اصلی عنوان روسی کتاب نزدیک است.

او اضافه کرد: در ترجمه این کتاب در بخش پاورقی‌ها بسیار کار کردم و سعی کردم اطلاعاتی را به خواننده ایرانی بدهم که ممکن است آنها را نداند و آنها را اضافه‌ کرده‌ام.

این مترجم گفت: این رمان را به نیت ترجمه شروع نکردم ولی کمی که جلو رفت دیدم حیف است ترجمه نشود و ترجمه آن را شروع کردم البته پیش از این چند کتاب علمی از روسی ترجمه کرده بودم ولی سابقه ترجمه ادبی نداشتم.

همت‌زاده با اشاره به روند ترجمه این کتاب، گفت: متن کتاب روان است و با مشکل خاصی روبرو نبودم. خانم الکسیویچ از آنجا که روزنامه‌نگار بوده کتابش را بر مبنای مصاحبه‌ها پایه گذاشته و به نوعی تاریخ شفاهی درست کرده است.

وی اشافه کرد: یک کتاب دیگر از کتاب‌های سوتلانا الکسیویچ را در دست ترجمه دارم و برای سال 96 به ناشر خواهم سپرد.

بر اساس این گزارش کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» اثر ستولانا الکسیویچ پیش از این از سوی دو ناشر دیگر با عنوان «صداهایی از چرنوبیل» روانه بازار کتاب شده بود که اکنون انتشارات کتاب نیستان آن را در 495 صفحه با قیمت 32 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

منبع : خبرگزاری فارس

رای دادن به این مورد
(0 آرا)
پشتیبان سایت"ویستا وب"

دپارتمان تخصصی طراحی و توسعه وب

JoomShaper